Mini symposium di. 6 okt.
Als je goed kijkt zie je zoveel meer
met Ondernemerscoach Crisismarketing Hans Visschedijk
“als je goed kijkt zie je zoveel meer”, gaat over:
• De psychologie van kijken
• Kijken, voorwaarde van ‘creativiteit’
• Delen van kennis is denken goed te zien en juist te kijken, ga er maar aan staan!!
• Observeren of waarnemen
• Zie je dingen die er zijn of denk je dingen te zien die er helemaal niet zijn
• De symboliek van het beeld
• Kijken als een schilder, fotograaf, architect, beroepsbeoefenaar…… en consument
Aanmelden Mini-Symposium
Vul hieronder uw gegevens in om u aan te melden.
Aan dit mini-symposium zijn geen kosten verbonden. Er zijn max. 20 plaatsen beschikbaar.
Meld je snel aan! Aanmelden is echter niet vrijblijvend, we rekenen dan ook echt op je komst
[gravityform id=”13″ title=”true” description=”true”]
Als je goed kijkt zie je zoveel meer
Kijken of zien zijn bij kunstbeschouwing niet weg te denken vaardigheden. Hoe kijken we eigenlijk, hoe kleuren we het geziene in en wat wist onze herinnering.
In 1890 werd reeds het waarnemingsvermogen’ als een belangrijke doelstelling van tekenonderwijs, naast ‘de vorming van den goeden smaak’ beschouwd.
Museumbezoekers staan gemiddeld negen seconden voor een kunstwerk. Werpen een ‘blik’, spieken op aanpalende tekst en gaan verder. Soms staan mensen wat langer stil voor een schilderij, nemen afstand, kijken, wijzen, knikken, kijken opnieuw.
Waar kijken ze naar?
Negen seconden is te kort om recht te doen aan een kunstwerk. Leren kijken, daar gaat het om. Je eigen manier van waarnemen hoe doe je dat?
Hoe beïnvloedt onze wijze van kijken in wat we ervaren.
Je oefenen in ‘het vermogen om datgene wat in geest of gemoed leeft of daarin gewekt is, tot uiting of voorstelling
te brengen op een wijze die schoonheidsontroering kan veroorzaken’, zo omschrijft de dikke Van Dale het woord
kunst. Kijken is bewust zien!
Programma
15:30 – 15:45 uur Inloop
15:45 – 18:00 uur Namiddagsessie
18:00 – 18:30 uur De mogelijkheid om informeel na te praten